GALLERI TRÄ Jörgen Melin
Word Wood Day 21 mars 2018.

2018 Internationella träsniderievent bjöd in 110 träsnidare från 75 länder och regioner. Programmet startade med ett besök i Angkor Wat, Angkor Thoms och Temple of Bayon, som inspiration. Alla träsnidare delades sedan upp grupper på 3 eller 4 för att arbeta tillsammans för att skapa skulpturala mönster på en träskiva.

 

Under intensiva fem dagar jobbade träsnidarna gemensamt med  att arbeta på en träplatta.

Varje verk är en  kombination av individuell konstnärlig kreativitet och kultur för att tolka temat "Liv" baserat på olika bakgrund.

 

Varje inbjuden konstnär medförde också en 30,5 cm x 30,5 cm x 4 cm snidad panel som en del av samarbetsprojektet bland träsnidarna. Dessa paneler är ett kollektivt element, som visar ett brett spektrum av kreativitet, färdigheter, format och kultur och visas på plats under hela eventet.

TRESKALLARNA PÅ VÄSBY KONSTHAL 24 SEPTEMBER – 16 OKTOBER 2016 EN UTSTÄLLNING MED BARA ROLIGA, VACKRA OCH ONYTTIGA SAKER GJORDA I TRÄ TILLSAMMANS MED TOMAS SKIMUTIS OCH MARTIN HEAP Att skulptera i trä brukar förknippas med hemslöjd, sprungen ur forna tiders bondesamhälle, tillverkad av enstöringar långt inne i skogen. Treskallarna visar med sin utställning att träskulptur kan vara coolt, urbant, underfundigt, humoristiskt och kan fungera både som konst och inredningsobjekt. Gemensamt för alla tre konstnärer är en fast förankring i naturens värld, där både naturtrogna djur och fantastiska fåglar samsas. TRESKALLARNA är en löst sammanhållen grupp entusiaster som bildades 2013 då vi tillsammans ställde ut på Galleri Bellman på Bellmansgatan, Stockholm. Inriktningen är variation och humor i lagoma doser. Det finns även plats för allvar och eftertanke, alltid på ett lekfullt sätt. Jörgen Melin 
med sina färgsprakande och formsäkra skapelser. Martin Heaps underfundiga metaforer ofta med djurmotiv. Tomas Skimutis klåfingriga utsvävningar utan begränsningar. Allt ryms under ett träparaply.
Carving The Future, 
World Craft Counsils Träsnideritävling i 
Dongyang, Kina 9 – 22 oktober 2014.

Den 8:e oktober reste jag till Kina för representera Sverige i World Crafts Councils Träsniderifestival och tävling "Carving the Future" i Dongyang, nära Shanghai, Kina. Deltagarna var 20 kinesiska mästare i sällskap av 20 träsnidare från olika länder. Målet var att utforska den möjliga framtiden för träsnideri.

 

Mitt bidrag "I am here now" är en slags alien som är en kombination av vad som inspirerar mig. Olika djur som fåglar, insekter, scifi-figurer. Det är också en vänlig figur med utsträckta händer, fast den har en helt främmande form. En slags symbol som visar att även om någon ser helt annorlunda ut, kanske inte går att förstå behöver utgöra ett hot.

TRESKALLARNA “THE CUTTING EDGE” På Galleri Hagman, Stockholm 2013-10-17 - 213-10-24 EN UTSTÄLLNING MED BARA ROLIGA, VACKRA OCH ONYTTIGA SAKER GJORDA I TRÄ TILLSAMMANS MED TOMAS SKIMUTIS OCH MARTIN HEAP Att skulptera i trä brukar förknippas med hemslöjd, sprungen ur forna tiders bondesamhälle, tillverkad av enstöringar långt inne i skogen. Treskallarna visar med sin utställning ”The Cutting Edge” att träskulptur kan vara coolt, urbant, underfundigt, humoristiskt och kan fungera både som konst och inredningsobjekt. Gemensamt för alla tre konstnärer är en fast förankring i naturens värld, där både naturtrogna djur och fantastiska fåglar samsas.  Vi har även ställt ut tillsammans: TRESKALLARNA “THE CUTTING EDGE” På Läkemedelsverket, Uppsala 2014-03-15 - 2014-04-15
Utställning med fåglar som tema 
på Galleri Eva Solvang 2012-05-24 - 2012-06-20
Mycket lyckad utställning. 
Här är några reflektioner: TRÄ 2010 - Blod, slöjd och dårar, Virserums Konsthall, 2010-05-08 - 2010-12-05 Slöjden har direkt koppling till handens arbete. De deltagande slöjdarna har valts ut av Lars Apelmo. Utställningen speglar svensk slöjd i trä idag. Blod för att det är livet. Blod är också signifikativt för trä och handarbete - slöjd. Dårar för det till synes irrationella i valet av slöjd. En motkraft till konsumtionssamhällets hets. Utställningen visar både täljda gubbar, som aldrig tidigar visats, samt fria objekt med en tydlig datering idag.
Separatutställning på Galleri T, Gamla Stan, 2010-02-06 - 2010-02-11
Sommarslöjd 2008, 
Nordiska Museet, 13 juni – 28 september 2008 . Nästan alla har som barn skalat barken av en kvist, eller kanske täljt barkbåtar. Några slutar aldrig utan blir mycket skickliga med kniven Att tälja är något av en folkrörelse. Trä och träskärning har inget med ekonomisk rikedom att göra. Det kräver ingen dyrbar verkstad och verktygen är enkla. Alla som vill kan hjälpligt hantera en kniv. Materialet finns överallt och kostar nästan ingenting. Ibland har naturen själv format det, gjort halva arbetet: vrilknöligt och krokvuxet. Och motiven finns runt omkring: människor, växter och djur. Johan Knutsson, intendent